Oké, szögezzük le: nincs olyan tantárgy, aminek a "hasznosságát" egy átlagember száz százalékban felhasználná az életében, még akkor se feltétlenül, ha mondjuk azon a szakterületen dolgozik.
Én nem azt mondom, hogy a kémiának semmi haszna, mert tény hogy van akik hasznosítják valamelyest. Ott vannak például a vegyészek, gyógyszerészek, vagy mondjuk a chemist (tudom hogy ez igazából "vegyész"-t jelent, de a blogon többnyire a "kémia" kifejezést fogjuk így hívni) tanárok. Ő nekik szükséges a kémia, bár az utóbbinak inkább csak annyi a haszna, hogy egyesek (akik nem menekülnek el sikoltva már pusztán a tantárgy nevének a hallatán) később ezzel kapcsolatos munkát végezhessenek, mint már mondtam: vegyész, gyógyszerész...
Oké, szóval van akinek tényleg fontos a kémia.
Rendben, de akkor tanulják azok, akiknek fontos. Mások viszont miért? De most komolyan, az, amit hetedik osztálytól kémia néven elkezdenek tanítani, mi olyat nyújt egy nem kémiával foglalkozó embernek a jövőben, ami akár csak egy kicsit is fontos?
Oké, oké, persze...más tantárgyakról is el lehet mondani, hogy egyes részeit már nem fogja mindenki hasznosítani, de azért akkor is...azoknak még úgy-ahogy van értelme, még ha az ember fejében végül csak a valóban fontos dolgok fognak megmaradni.
De a kémiában mi az, ami valóban fontos?
Én össz-vissz még csak két éve tanulok kémiát, így lehetne mondani nekem, hogy "később majd fontosabb lesz, hülyegyerek", de én erről még 1. soha nem hallottam, 2. ha valami már az elején halmozza a felesleges baromságokat, az később miért lenne jobb?
Komolyan, elhiszem hogyha nem lennének okos emberek ebben a tantárgyban, akkor talán sok találmány/felfedezé meg sem születik, nem mondom hogy egy hasznos kis porcikája sincs, azt mondom hogy ez a tantárgy milliónyi olyan baromságot vonultat fel, aminek "átlagember" soha életében nem fogja hasznát venni, és csak arra jó hogy lerontsa az említett "átlagember" jegyeit.
Tulajdonképpen arra akarok kilyukadni, hogy nem kell mindent tanítani, ami később mondjuk munkalehetőséget hozhat az életben. Például mondjuk ott van a turizmus. Rengetegen élnek meg ebből, mégsem tanítják az iskolában. Ez teljesen érthető, hiszen sokkal több a túrista, mint a turizmusból megélő ember.
Meg aztán különben is, minek azt tanítani? Hiszen ha valaki úgy dönt, hogy mondjuk ebből fog megélni, az úgy is megfogja később tanulni, semmi értelme nem lenne ilyet mondjuk általános iskolában tanítani. A turizmus csak egy példa volt egyébként, sok más dologról is elmondható ugyanez. És szerintem a kémia is teljesen olyan ebből a szemszögből, mint az előbb említett turizmus. Vannak akik ebből - vagyis ennek egy bizonyos részéből- élnek meg, de vannak akik nem. És nekik SEMMI, és most nem az, hogy mondjuk kevés, hanem abszolút SEMMI hasznuk nincs ebből az egészből, ellenben viszont ez teljesen tönkrevághatja az ember jegyét.
Persze lehet úgy tenni, hogy "kit érdekel, megtanulom azt amikor már nem kell akkor majd hagyom az egészet a fenébe", és ez így rendben is van, én is igyekszem így tenni, de már többször is elgondolkoztam, hogy vajon nem lenne-e jobb egy olyan világ, ahol csak azok tanulhatnak kémiát akik akarnak, és/vagy szükségük van rá.
Mondom, lehet tűrni, talán még túl is lehet élni azokat az éveket, amikor az ember ezt tanulja, de miért kéne?
Miért kéne ha nem veszítünk semmit azzal, hogy nem tanuljuk?
Személyesen én utálom a kémiát, és ebben most lehet hogy benne van egy rossz tanár, tankönyv keze, de az igazság attól még igazság: Egyáltalán nem kéne mindenkinek kémiát tanulnia, csak annak aki akar.
Folyt köv.
Tényleg kell ez nekünk? avagy mi értelme a kémiának 1. rész
2010.08.10. 20:52 ffixer
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.